מאמרים וקישורים

לשירותכם קישורים לחלק מהמאמרים שהופיעו ב"על הגובה" - כתב עת לענייני הוראה במוסדות להשכלה גבוהה - ובמקורות אחרים. המוציאים לאור של "על הגובה" היא רשות ההוראה - המסלול האקדמי, המכללה למינהל

  • ההוראה וקידומה
  • שימוש בטכנולוגיות בהוראה
  • סטודנטים ולמידה
  • הערכת המרצים וההוראה
  • הערכת הסטודנטים והלמידה
  • החיים המקצועיים של אנשי הסגל האקדמי
  • מידע נוסף
 

נשירת סטודנטים - האם קשורה ליעילות ההוראה?
מחקרהבוחן את הקשר בין תפיסת הסטודנטים את יעילות ההוראה לנשירת סטודנטים.[”על הגובה” גיליון 9, 2010]

 

חשיבה בת זמננו על ההוראה באוניברסיטה
המאמר מציג את הגישה התופסת את ההוראה כמקצוע (Profession) וכמלומדות (Scholarship) [”על הגובה” גיליון 1, 2002].

 
 

מטרות ההוראה באוניברסיטה
רשימת מטרות מקיפות שאליהן צריכה לשאוף מערכת ההוראה בלימודי תואר ראשון, כפי שנוסחה על-ידי ועדת ההוראה של אונ` פרינסטון ב- 1993 [”על הגובה” גיליון 2, 2003].

 

אתגרי הוראה בהשכלה הגבוהה
דיון בשאלות מהותיות כגון: האם מבנה הדיסיפלינות מתאים לצורת ההוראה המקובלת? האם יש סדר לימודים אופטימלי?... [”על הגובה” גיליון 2, 2003].

 

מהי מדיניות נכונה לקידום איכות ההוראה בחינוך הגבוה?
רב-שיח שנערך בכנס על הוראה בחינוך הגבוה [”על הגובה” גיליון 4, 2005].

 
הוראה אקדמית - חינוך או הקניית ידע?
תקציר לרב שיח שנערך בכנס על הוראה בחינוך הגבוה, הדן בשאלות: האם ההוראה האקדמית בישראל צריכה להיות ”השכלה” או ”הקנית ידע”? [”על הגובה” גיליון 4, 2005

 

וריאציות על ”מטרות ההוראה
מטרות הוראה בלימודי תואר ראשון - ניסוח של אוניברסיטת פרינסטון בתוספת ווריאציה של המחברים [”על הגובה” גיליון 5, 2006]

 

 

קללת הידע”, או מדוע האינטואיציה אודות הוראה נכשלת לעתים קרובות
המאמר עוסק בכישלון ההוראה במוסדות ההשכלה הגבוהה ובעיקר בכישלון בהוראת הפיסיקה.המחבר תולה את סיבת הכשלון ב”קללת הידע”. Carl E. Weiman, חתן (משותף) פרס נובל בפיזיקה 2001 תרגום ועיבוד: תמי יחיאלי [”על הגובה” גיליון 8, 2009].

 

על האגוצנטריות של מורים ומרצים ועל דרכים להתמודד איתה: תגובה למאמר על ”קללת הידע
המחברת מבקרת את השימוש במושג ”קללת הידע” ומציעה לתלות את חוסר היכולת של המורה להיכנס לראש של תלמידיו באגוצנטריות. במאמר מתוארים ומודגמים מרכיביה של האגוצנטריות, ומועלות הצעות כיצד להתגבר עליה ולשפר את ההוראה והלמידה. [”על הגובה” גיליון 8, 2009]

 

תכנון קורסים בגישה ממוקדת-למידה
המאמר מפרט את הצעדים הדרושים לתכנון הקורס באופן מושכל, תוך התחשבות בתוכן הקורס, במטלות, באסטרטגיות ההוראה, בלוח הזמנים, בסילבוס ובתהליכים להערכת התלמידים. תרגום ועיבוד: עירית דיאמנט [”על הגובה” גיליון 8, 2009

 

Preparing to Teach the Large Lecture Course
ארבעה שלבים בתיכנון ההוראה בכיתות גדולות.

 

מתח בין מרצים לסטודנטים בתפיסות לגבי הוראה, למידה והלומדים
מרצים לעומת סטודנטים באוניברסיטה: מתח בתפיסות לגבי הוראה, למידה והלומדים

 

 

תיאוריות ומודלים של למידה והוראה

 

Bloom`s taxonomy of the cognitive domain
הטקסונומיה של בלום-מדרג של רמות קוגנטיביות בלמידה:החל מהרמה הבסיסית של זכירצ מידע ועד לרמה הגבוהה של הערכה ביקורתית.הכרת המדרג יכולה לסייע לבנות את הקשר בין דרישות ההוראה לבין ביצועי הסטודנטים

 

יישום חידושים בהוראה ובתכניות לימודים בחינוך הגבוה: בעיות ופתרונן
שיפור באיכות ההוראה מצריך שינוי בדרכי הוראה ובתכניות לימודים. המאמר דן בשישה קשיים ביישום חידושים בהוראה, ומציע שש ”תרופות”. [”על הגובה” גיליון 3, 2004].

 
The Information processing approach to cognition
למידה לפי מודל עיבוד המידע. המודל מתאר כיצד סטודנטים מעבדים מידע אותו הם שומעים בהרצאה. ההנחות המרכזיות של המודל מתארות מספר אילוצים הקשורים ליכולת האנושית בעיבוד מידע. התיחסות למודל בהוראה חשובה על-מנת להשתמש בהתנהגויות הוראתיות המקדמות למידה.
 
 

למידה על פי בעיות
המאמר מתאר את שיטת הלמידה על פי בעיות (PBL), מציג את מטרותיה, סוקר את הבסיס התיאורטי-מדעי שלה, מונה את חסרונותיה ומתייחס לווריאציות בשיטה המקורית, המאפשרות את שילובה עם ההוראה המסורתית. דן בנור [”על הגובה” גיליון 8, 2009]

 
 

 

 

איכות ההוראה, ממדים ואסטרטגיות הוראה

 

הפן האנושי של ההוראה הגבוהה
הוראה גבוהה אינה הוראה מקצועית בלבד, היא גם ביטוי לתרבות וליחסי אנוש. המאמר דן באפיוניה הרגשיים של ההוראה הגבוהה, ובחשיבותם לתהליך ההוראה. הרעיונות במאמר מתאימים לכל שטחי ההוראה. [”על הגובה” גיליון 2, 2003].

 

הלומד המבוגר”: צרכים ייחודיים והשתמעויות להוראה בחינוך הגבוה
לומדים מבוגרים רבים פוקדים את שערי המוסדות להשכלה גבוהה בשנים האחרונות.המאמר מציג ממצאי מחקרים על הגורמים המניעים אנשים מבוגרים לפנות לרכישת השכלה גבוהה וההשתמעויות להתאמת ההוראה.[”על הגובה” גיליון 7, 2008]

 

מלומדות בהוראה ולמידה ושיפור איכות החינוך הגבוה במאה העשרים ואחת
[”על הגובה” גיליון 4, 2005].

 

חיים קלים לסטודנטים בכיתה? זה לא מועיל!...
במאמר זה מציג את דעותיו מרצה המציב בפני תלמידיו דרישות גבוהות מאד ומעודד אותם לעבודה מאומצת. [”על הגובה”גיליון 5, 2006]

 

איך להרצות באופן שלא יישכח
המאמר דן באמצעים לקידום תשומת הלב של הסטודנטים ומיקודה בנושאים החשובים של ההרצאה, מציג אסטרטגיות למניעת עומס יתר קוגנטיבי ודרכים לשיפור הטמעת תוכני ההרצאה בקרב הסטודנטים.Mariatte Denman, Stanford University תרגום ועיבוד: מוטי פרנק [”על הגובה” גיליון

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive